Najväčšia hanba Bratislavy? MHD.

Autor: Tomáš Rajtík | 23.6.2013 o 13:20 | (upravené 23.6.2013 o 13:26) Karma článku: 13,14 | Prečítané:  3100x

Keďže sa mi v posledných pár rokoch môjho života podarilo pozrieť sa aj za hranice "našej republiky", vždy, keď sa odniekiaľ vrátim späť na Slovensko, tak sa musím znechutene počudovať nad katastrofálnym stavom bratislavskej MHD. Ba čo viac, keď sa dozviem, že k nám na fakultu má prísť nejaká návšteva z inej krajiny, tak len tŕpnem čo si o tom našom zapadákove zas pomyslia. Presne takto sa totiž buduje imidž krajiny (v prípade SR sa s vysokým nasadením buduje do zápornej časti grafu).

Určite mi dajú mnohí z Vás, ktorí navštívili ľubovolné hlavné mesto niektorého zo štátov EU, za pravdu, že tá "naša" je na tom naozaj biedne. Nie len, že u nás absentuje nejaký ucelený nosný systém - metro, vnútromestské železničné koridory - dokonca aj autobusová a električková doprava je pravdepodobne na najnižšej možnej úrovni v Európe (tipujem, že nejaké výrazné podobnosti by sme už na tomto kontinente veľmi nenašli, ale museli by sme sa presunúť o kontinent nižšie, nech sa JAR nehnevá). Staré, rozpadajúce sa autobusy a električky, neklimatizované vozidlá, špinavé zastávky, zničené trate a cesty. Zaujímavé na tom celom je, že Bratislava má jedno z najvyšších HDP na obyvateľa spomedzi rozvinutých regiónov EU. Áno, čítal som aj argument, že Bratislava má vysokú redistribúciu HDP smerom k ostatným krajom, ale to nič nemení na fakte, že cena za mesačnú prepravu je porovnateľná s cenami okolitých miest (Praha - 550 Kč, Budapešť - 10500 HUF) a kvalita dopravy je oproti nim zlomková.

Pýtam sa ako je možné, že za 20 rokov existencie samostatného hlavného mesta SR sme nevybudovali ani jednu novú električkovú či vlakovú trať? A nielen, že nevybudovali novú, dokonca aj tie existujúce sme museli z havarijných dôvodov odstaviť. Nedávno som si len tak zo srandy približne vypočítal priemernú rýchlosť električky č.4 na trase Molecova-Trnavské Mýto, pričom brzdenie pred zastávkami a rozbehy po som nepočítal a odhadom mi vyšlo číslo okolo 20km/h. Možno by "pánom" manažérom z DPB nezaškodilo ročné povinné cestovanie MHD, aby sa trošku zorientovali v realite a možno aj seriózny audit, aby sme videli kde sa topia naše peniaze. Samozrejme keď si pozriete účtovný výkaz za rok 2011, ktorý je verejne prístupný na www.dpb.sk, tak sa dozviete ako úžasne sa novému manažmentu darí robiť nové projekty (deň otvorených dverí a športové dni pre zamestnancov) a stabilizovať situáciu v podniku. Zastabilizovali ju až tak, že o dva roky neskôr mesto nemá dostatočný počet kĺbových autobusov a trolejbusov, ktoré si veselo horia v lete, električka nepribudla ani jedna a trať sa neopravila ani o piaď. Gratulujem, naozaj si nový manažment zaslúži pochvalu. Škoda len, že sa z tých tabuliek nedá vyčítať koľko prostriedkov išlo na odmeny vrcholovému (samozrejme vrchol sa počíta aj na zápornej časti osi) manažmentu.

Potiaľto je to konštatovanie a opis situácie. Čo je tragickejšie, javí sa, akoby podnik zastagnoval v jednom bode a jeho najväčšie kreatívne terno je prenájom(!) trolejbusov z Brna. Tak pardón, ale myslím, že hlavné mesto by si už konečne zaslúžilo nejakú serióznu dopravnú koncepciu a páni z vedenia by mohli konečne odprezentovať nejaký vážny plán revitalizácie a rozvoja verejnej dopravy. Pretože takto to vyzerá, že jediné čo robia je, že keď to už začne byť neúnosné, tak vytiahnu super stratégiu prenájmu starých harabúrd, čo je zas len vyhadzovanie peňazí von oknom a ďalej se..ú na to. Dobre som sa pobavil aj na "integrovanom" dopravnom systéme. 20 zón, pričom v mnohých je až jedna zastávka a cena takmer ako londýnska Oyster karta na 3 zóny, v ktorých jazdí vyše 10 metier a ďalšie vlakové, nadzemné spojenia každých pár minút, samozrejme nerátam k tomu autobusy.

Aj toto je jedna z vecí, ktorá vytvára obraz o tejto krajine. A momentálne je v tom obraze malomeštiacky zapadákov čo sa hrá na zapád, ale v skutočnosti sa najbližšie podobá balkánu.

Na trochu toho rozveselnia MHD od Zóny ;)
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Firma má v prenájme pozemky pred stanicou.

KULTÚRA

V súťaži Anasoft litera zvíťazil nekompromisný príbeh

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.


Už ste čítali?